شغلی که بالنده (scalable) باشد…!؟

سلام

دارم کتاب “قوی سیاه” یا “The Black Swan” رو از نسیم طالب می خونم. البته قبلش با توجه به کندشدن روند خوندن کتاب “ایدۀ عالی مستدام” فعلاً نیمه کاره رهاش کردم تا از خوندن کتاب نمونم.

کتاب قوی سیاه رو خیلی توصیه کردن بهم. و قبل ازخوندنش متوجه پرفروش بودنش شده بودم و الان که تازه اولای کتابم، میبینم که چقدر خوبه :)

طالب در اوایل فصل سوم، از بهترین (بدترین) رهنمود زندگیش میگه و می نویسه که دانشجویی یکبار بهش توصیه ای کرده که راه های جدیدی رو به روش گشوده و اون نصیحت این بوده: «به من گفت حرفه ای را در پیش بگیرم که بالنده باشد؛ یعنی شغلی که مزدش ساعتی نباشد چون درآمدش محدود می شود به ساعاتی که کار می کنم.»

بعد از خوندن این جملات انگار یکی از خلأهای ذهنم پرشد! حس خوبی داشت. همیشه دنبال یه همچین توصیفی بودم انگار! و انگار جوابی شد برای چندین سؤال نه چندان کوچیک دربارۀ شغل آینده ام. جالب اینه که من موقعی که به آیندۀ خودم فکر میکنم، همیشه، دندون پزشکی گوشۀ بسیار کوچیکی از ذهنم رو به خودش اختصاص میده و گاهی به صورت یه عامل حواس پرت کن از اون چیزی که منو ارضا میکنه ظاهر میشه! البته نمیدونم این رو به حساب بخت خوش بذارم یا بخت بد!

بگذریم.

چند خط پایین ترش هم نوشته: «برخی حرفه ها مانند دندان پزشکی، مشاوره یا ماساژ، نمی توانند ببالند چون شمار بیماران یا مشتریانی که در یک زمان معین می توان دید حدی دارد.»

راست هم میگه خب! شاید یکی از دلایلی که خودم رو به دندون پزشکی محدود نمی بینم همین ویژگی بالنده نبودن اونه. البته اینکه بالنده نیست به صورت ضمنی در ذهنم بوده ولی تعریف دقیقی ازش نداشتم و یا حتی توجهی بهش نمی کردم.

ولی چند پاراگراف بعدش میاد میگه که این موضوع بالنده بودن برای انتخاب حرفه چندان هم مناسب نیست و خودش شانس آورده که تونسته با این روش شغلش رو انتخاب کنه و موفق بشه! و میگه: «اگر من خودم می خواستم رهنمود بدهم به شنونده سفارش می کردم شغلی بگیرد که بالنده نباشد!» دلیلش هم نابرابری زیاد در شغل های بالنده است و احتمال موفقیت بسیار پایین در اون شغل ها. درصد کمی، بیشترین مقدار سود را می برند.

برم کمی بیشتر بخونمش.

توصیه میکنم بخونیش.

دیدگاه ها

  1. فرجادي كيا

    سلام روز خوش
    راستش خیلی متوجه مفهوم بالنده بودن نشدم
    الان بالنده نبودن به معنای داشتنه محدودیته ؟ خب به نظرم محدودیت برای همه شغل ها وجود داره فقط مدل محدودیت ها فرق می کنه.
    ضمن اینکه تمام شغل های درمانی این محدودیتی که دندان پزشکی داره رو دارن
    بحث در مورد این مطلبی که نوشتید زیاده…
    البته فکر کنم من هم خیلی خوب متوجه منظورتون نشدم
    کتابی که معرفی کردید رو مطالعه می کنم حتما ممنون ??
    موفق و شاد باشید …

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام
      ممنون بابت کامنت :) باعث خرسندی‌ست.

      مفهومش اینه که شغلی باشه که حتی وقتی سرِ کار نیستیم، درآمدی از اون حاصل بشه. دندون‌پزشکی، تا وقتی بالاسرِ بیماریم، درآمد داریم. نباشیم، نداریم.
      مفهوم بالندگی در توصیف نسیم طالب، این نوع محدودیته. وگرنه که بله، محدودیت‌ها زیادن.

      کتاب جالبیه. البته من نتونستم به انتها برسونمش.
      منتظرم دغدغه‌م که شد، برم سمتش.
      در مورد ریسکه کتابش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *