واژۀ زیبایی به نام کارآفرینی

داشتم «آموخته های یک معلم درباره کارآفرینی» رو از شعبانعلی می‌خوندم، که رسیدم به مطلب زیر:

دوم اینکه بخشی از ویژگیهای کارآفرینی، شخصیتی است و حتی در سنین پایین نیز برخی از این ویژگیها مشاهده میشود. بسیاری از کارآفرینها داستانهای زیادی از دستفروشی – بادکنک، فرفره، بستنی و … – در دوران کودکی دارند. بنابراین کسی که قصد کارآفرینی دارد باید بررسی کند که آیا ویژگیهای کارآفرینی را هم دارد؟

از اونجایی که من هم مثل خیلی‌های دیگه، در این دوره، رؤیای کارآفرین‌بودن رو دوست دارم (و گه‌گاه که این شرایط سخت خودساخته اجازۀ پرواز ذهن و فکر رو به من می‌ده، به این رؤیا پر و بال می‌دم و لحظاتی از تصور کارآفرینی سرشار از ذوق و شوق می‌شم)، به فکر فرو رفتم که ببینم آیا من کاری از این دست کردم در دوران بچگی یا نه.
اولاً که خب خاطرات قبل از ۲۰ سالگی خیلی سخت یادم میاد که دلیلشو نمی‌دونم هنوز؛ در نتیجه از دوران کودکی که فعالیتی از این دست خاطرم نیست.
ثانیاً اگر اشتباه نکنم، سوم دبیرستان بودم که پول‌توجیبی‌هامو جمع کرده بودم و به یک مبلغ نسبتاً بالا رسونده بودم (حدود ۴۰۰هزارتومن). رفتم واسه خودم یکم خرید کردم و مقداریش باقی موند. با بخشی از اون مقدار باقیمونده چندتا دامین ثبت کردم. به این امید که شاید روزی بتونم اونا رو گرون‌تر بفروشم! شاید کار قشنگی نباشه، ولی اون زمان این کار به ذهنم رسید خب :)

دامین‌هایی که ثبت کردم اینا بودن: Hafeze.ir – BolandParvaz.ir – FVB.ir – Forje.ir – ITZone.ir.

رفتم یه هاست رایگان گرفتم و یک صفحۀ HTML ساده، با کپی از طرح‌های موجود در وب، ساختم و دامین‌ها رو با قیمت نه‌چندان بالا گذاشتم واسه فروش.
یادمه دامین‌ها رو ۵ ساله ثبت کرده بودم و برای فروش قیمتشون رو کمتر از دو برابر تعیین کردم. یعنی ۲۰هزار تومن.

اینجا می‌تونید نسخه‌ای رو که سایت Archive.org در سال ۲۰۱۲ از صفحۀ اصلی سایتم ثبت کرده، ببینید.

یکی از دامین‌ها رو همون روزها فروختم. دامین حافظه.آی‌آر رو. ۲۰ تومن. درآمد چشمگیری نبود ولی از هیچی بهتر بود!

گذشت و گذشت و رسیدم به پارسال. یکی بهم پیام داد که دامین بلندپرواز رو می‌خواد، من هم که دیگه برام مهم نبود که این دامین فروخته بشه یا نه، قیمت رو بالا گفتم بهش. ۴۵۰ تومن!

بهم زنگ زد. کلی صحبت کرد که شاید بهتر باشه وارد جزئیات نشم، راضی شدم به ۱۲۰ تومن! به نظر خوب می‌رسید. چون دامین در حال انقضا بود و اگر با همین قیمت هم فروش می‌رفت، جبران همۀ هزینه‌های مالی‌ای می‌شد که برای خرید کل دامین‌ها کرده بودم.

خلاصه من هم موافقت کردم و پروندۀ این دامین هم بسته شد. بقیه‌شون هم منقضی شدن تا الان حتماً.

***

شاید به این خاطر که شرایط و بستر برام مناسب نبوده نشده این ویژگی کارآفرینی رو، که معلوم نیست داشته باشم یا نه، بروز بدم.

و شاید هم ندارم دارم الکی امید می‌دم به خودم.

شاید هم می‌شه این ماجرا رو گذاشت به حساب نامردی من! نه داشتن ویژگی کارآفرینی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *