زندگی با احادیث

سلام؛

امیدوارم در حال گذروندن تابستون خوبی باشید. تابستونی مفید و متفاوت :)

چند وقتی هست که سعی می‌کنم احادیث امامان معصوممون (ع) رو تا جایی که می‌شه بخونم و عمل هم بکنم البته!

تو این چند وقت به چیزهای زیادی پی‌بردم و یادشون گرفتم. «درس‌های زندگی» فکرکنم بهترین نامی باشه که بشه برای این جملات قشنگ گذاشت.

واسه همین گفتم شاید خوب باشه که بیام با دوستام هم این دروس رو به اشتراک بذارم. دروسی که مصداق اونا رو در جای‌جای زندگی خودمون می‌تونیم پیدا بکنیم. از خواب و مسواک گرفته، تا تجارت و ارتباطات اجتماعی و…

چندتا «مضمون» از این احادیث یادمه:

  • خشوعِ اعضای بدن درصورتی که بیشتر از خضوع و خشوع قلب و دل باشه، نفاقه؛ خب این مورد واقعاً جالبه. درسته شاید ما با مفهوم دورویی آشنا باشیم و خیلی در نظرمون مذموم باشه این کار، ولی وقتی آدم می‌بینه پیامبرش این مورد رو انقدر با بیان شیوا مطرح کرده، بیشتر بهش فکر می‌کنه و حواسش بیشتر جمع می‌شه. نفاق هم که چیز کمی نیست!
  • یا مثلا، مسواک‌زدن؛ عملی که خیلی خیلی روش تأکیدشده و حتی یکی از معصومین می‌فرمایند که با این همه تأکید خدا بر مسواک، اگر امتم به سختی نمی‌افتادند، اون رو واجب می‌کردم. مسواکی که می‌گویند کلید وضوست. مسواکی که حافظه رو زیاد می‌کنه و… خودمون هم حس می‌کنیم که وقتی مسواک می‌زنیم، اصلاً انگار تازه می‌شیم!
  • تو یه حدیث، از یکی از امامان سؤال شد نظرتون راجع به نامیدن فرزندانمون به اسم ائمه چیه؟ آن معصوم فرمود: مگر دین چیزی غیر از محبت است؟! خب این چقدر زیباست…! وقتی همچین جمله‌ای رو می‌خونیم و بعد موقع عمل به دستورات خدا یادش می‌افتیم، تغییر رو احساس می‌کنیم حتماً. محبت…!
  • یه جا دیگه امام علی (ع) می‌فرمایند: علم دو گونه است، فطری و اکتسابی. اگر علم اکتسابی هماهنگ با علم فطری نباشد، سودمند نخواهد بود. با یه‌خرده تفکر نتیجه‌های خوبی می‌تونیم بگیریم. یکم به اطراف نگاه کنیم…
  • دوباره از امام اولمون: «تقدیر الهی چنان بر محاسبات ما چیره شود، که تدبیر سبب آفت‌زدگی باشد.» اتفاقاً به چندین حدیث در این مورد و مفهوم برخوردم از امام علی (ع). جالبه و شاید یکم سخت به نظر برسه. البته وقتی قبول کنیم که یه وجود بی‌پایان و بزرگی هست که جز خوبی برای مخلوقاتش نمی‌خواد، قبولش برامون آسون می‌شه. یعنی اگر یه اتفاقی (هرچند در نظر ما خوب باشه) قرار نباشه بیفته، ما هر کاری هم که بکنیم، نخواهد افتاد. مثل مضمون اون حدیث که می‌فرمایند: چه بسا چیزهایی که دوست دارید و به ضرر شماست و چیزهای بدی که به نفع شماست. خب اینجا وقتی بعد کلی تلاش در یک کار، دیدیم نمی‌شه، بیایم یکم فکر کنیم، بیشتر، آینده رو ببینیم؛ شاید واقعاً به ضرر ما تموم می‌شه این کار.

البته مفهوم حدیث آخر کمی سخت‌تر از این حرفاس… منم نتونستم به جمع‌بندی کاملی برسم. ولی باید این رو هم در نظر داشته‌باشیم که دنیا پست‌تر از اون چیزیه که خیلی از ماها بهش فکر می‌کنیم. در قرآن هم داریم: «وَمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الْآخِرَهُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ» (سوره انعام، آیه ۳۲)

میگه که: و زندگى دنیا جز بازى و سرگرمى نیست، و قطعاً سراى بازپسین براى کسانى که پرهیزگارى مى‌کنند بهتر است. آیا نمى‌اندیشید؟

باید بیشتر بهش فکر کنیم… البته خوشحال خواهم‌شد شما هم تحلیل خودتون رو از هرجای این متن در قسمت نظرات بنویسید، مخصوصاً حدیث آخر.


 

خب حالا بریم سراغ تیتر مطلب: زندگی با احادیث.

برای این‌که بتونیم بیشتر با بزرگان دینمون آشنا بشیم، خوبه که جملاتشون رو تا جایی که می‌شه بخونیم. برای این کار لازم نیست سختی بکشیم یا خیلی وقت بذاریم. مثلاً اگه پس‌زمینۀ لپ‌تاپمون اسلایدشو از یک مجموعه حدیث باشه یا تو صفحات Home گوشی اندرویدیمون دوتا ویجت واسه حدیث داشته‌باشیم، خیلی راحت می‌شه یادگرفت احادیث رو. در روز شاید ۵ دقیقه هم وقت نگیره!

واسه همین می‌خوام دوتا اَپ واسه اندروید که ویجت دارن معرفی کنم و یک مجموعه که متشکل از ۱۲۰۰ تا تصویر زمینه‌اس برای کامپیوتر که تصاویر معمولاً منظره‌اس و در گوشۀ سمت راست، بالای هر عکس، یک حدیث نوشته‌شده، هم زیباست و هم بسیار مفید.


 

۱. مجموعه ۱۲۰۶ تا حدیث در قالب تصاویر زمینه. این تصاویر رو از دوتا منبع جمع کردم، اولیش یکی از دوستان، و دومیش سایت میهن‌دانلود.

حدیث برای تصویر زمینه
نمونه تصویری از این مجموعه

دانلود این مجموعۀ قشنگ با حجم ۴۸۰ مگابایت از اِسکای‌درایو. برای دانلود هم می‌تونید چندتا عکس رو انتخاب و فقط اونا رو دریافت کنید، یا بعد از ورود، روی گزینۀ Download که تقریباً بالای صفحه، سمت چپ هست، کلیک کنید تا کلش به صورت فایل Zip دانلود بشه.


۲. اَپِ نهج‌البلاغه.

نرم‌افزار نهج‌البلاغه برای آندروید

این نرم‌افزار هم ویجت داره و هم امکان جست‌وجو که می‌تونه مفید باشه.

دانلود با حجم ۳ مگابایت از کافه‌بازار.


۳. اَپِ ۱۶۰۰۰ حدیث موضوعی (مبین).

16000 حدیث موضوعی برای آندروید

این نرم‌افزار هم علاوه بر امکانات نهج‌البلاغه، برای هر حدیث تگ یا برچسب تعریف‌کرده که در جست‌وجو می‌تونه خیلی کمک کنه.

دانلود با حجم ۴ مگابایت از کافه‌بازار.


امیدوارم همه‌مون همونطور که وقت می‌ذاریم و سخنان بزرگان دنیوی، که حتی یک درصد هم ممکنه اشتباه بکنن، رو می‌خونیم، بتونیم از سخنان زیبای بزرگان دین اسلام بهره‌مند بشیم. سخنانی که اگر از بحث راجع به نحوه نقل اون بگذریم، ۱۰۰ درصد درستند و اگر عمل کنیم بهشون هم دنیامون درست می‌شه و هم آخرتمون.

امیدوارم مفید بوده باشه.

التماس دعا.

دیدگاه ها

  1. شقایق

    چقدر این پست زیباتون مظلوم واقع شده!
    راستش این حدیث آخر و اون آیه مبارکه رو زیاد شنیدم! هر دفعه هم خیلی بهش فکر کردم! ولی راستشو بخواید ازشون میترسم! میترسم نکنه اون چیزایی که من می‌خوام و اون اهدافی که تو زندگی دارم به خیر و صلاح من نباشه و من بهشون نرسم!
    امیدوارم یه روزی اونقدر عاقل بشم و اونقدر توکلم به خدا قوی بشه که دیگه نترسم.

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      ممنون که خوندیش :)

      ما راهی بهتر از عمل به یقینیات نداریم. باید به اون چیزی عمل کنیم که می‌دونیم درسته.
      البته که باید هر لحظه حواسمون باشه و هُشیار باشیم که اگر مسیرمون غلطه، سریع تشخیص بدیم و تغییرات لازم رو اعمال کنیم.

      و خب دعا در طول مسیر، یکی از بهترین مرکب‌هاست…

  2. فاطمه فتاحی

    سلام.
    خوندم این پست‌تون رو :)
    و اینکه چقدرررر درک حدیث آخر سخته.
    ولی چیزی که من ازش به‌دست آوردم شاید همین باشه که تو اتفاقاتی که برامون میفته و گاهی درست پیش نمیره و نمیشه اون چیزی که میخوایم نباید ناامید بشیم از رحمتش.نباید فراموش کنیم این موضوع رو که یکی هست که همیشه حواسش بهمون هست.شاید داره امتحان‌مون میکنه.شاید میخواد ببینه که واکنش ما چیه تو اون لحظه.
    یه خورده صبر لازمه.یه خورده به خودمون که وقت بدیم و بتونیم تمرکز کنیم و بفهمیم که چی به چیه،شاید عاقلانه‌تر تصمیم بگیریم و قضاوت کنیم.
    البته که کار خیلی مشکلیه و خیـــــــــلی نیاز به تمرین داره! تمرینِ صبر!
    با صبر کردن،در اکثر اتفاقاتی که ناخوشایند بودن برامون در لحظه‌ی اول،ممکنه به نتایج بهتری برسیم…
    و کمتر دچار ناامیدی بشیم…
    کافیه فقط یه خورده به خودمون زمان بدیم و عجله نکنیم.بالاخره یه روزی میفهمیم معنیِ نشدن‌های زندگیمون رو :))
    :)

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام و ممنون که خوندینش :)
      و بسیار ممنون بابت ادامۀ کامنتتون.

      باشد که صبور شویم…
      و بفهمیم معنیِ نشدن‌های زندگی‌مون رو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *