دندان‌پزشکی و مسیر آن (۳)

دانشجویان دندان‌پزشکی

پیش‌نوشت ۱: این مطلب را در ادامۀ دو پست قبلی در دستۀ «در مسیر دندان‌پزشکی»، می‌نویسم. پس پیشنهاد می‌کنم در ابتدا آن‌ها را بخوانید:

دندان‌پزشکی و مسیر آن (۱)

دندان‌پزشکی و مسیر آن (۲)

در آن دو پست، تا الان با دو سال اول، که سال‌های علوم پایه هستند و با واحدهای پری‌کلینیکی که در طول تحصیل به صورت پراکنده ارائه خواهند شد، آشنا شدیم.

پیش‌نوشت ۲: این نوشته، آخرین پست از سری «دندان‌پزشکی و مسیر آن» است.

پیش‌نوشت ۳: در انتهای پست، چند کلیپ تصویری را از بعضی اعمال دندان‌پزشکی خواهید یافت.

***

بهترین قسمت این رشته، البته برای آن‌هایی که به دندان‌پزشکی و دندان‌پزشک‌شدن علاقه دارند، واحدهایی عملی هستند که در اکثر آن‌ها قرار است به درمان بیماران و مراجعانی که به کلینیک دانشکده می‌آیند بپردازیم.

 

 

۱- بخش تشخیص:

اولین بخشی که مراجعه‌کننده به کلینیک دانشکده، باید برود، اینجاست. در بخش تشخیص به معاینۀ بیماران و پرکردن پروندۀ تشخیصی آنان می‌پردازیم. پرونده‌ای پر از قسمت‌های مختلف در اختیارمان قرار می‌گیرد تا با پرسیدن از بیمار، معاینۀ او، مشاهدۀ گرافی‌های او و گاهی خواندن پرونده‌های قبلی پزشکی او، آن را پر کنیم. برای تشخیص پوسیدگی‌ها و بعضی مشکلات دیگر، نیاز به رادیوگرافی داریم. که این تصاویر در بخش رادیولوژی دانشکده گرفته خواهند شد.

در این بخش، کار سنگینی انجام نمی‌شود. ولی زمان زیادی را مجبوریم در آن بگذرانیم، تا بیمار برود و رادیوگرافی‌هایش را تهیه کند و استاد بیاید و تأیید کند کلی زمان تلف می‌شود.

معاینه دندان‌پزشکی

توصیه می‌کنم فرآیند تشخیص را خوب بیاموزید. این مهارت وقتی که به تنهایی در بیرون از دانشگاه مشغول به کار هستید کمکتان خواهد کرد. و اینکه اگر  در این بخش، زمانِ خالی نصیبتان شد، هدرش ندهید! خواندن دروس هفتگانۀ تشخیص پیشنهاد بدی نیست.

ضمناً ۳ بار واحدهای تشخیص عملی، در طول ۶ سال به ما ارائه خواهند شد.

 

۲- بخش رادیولوژی:

این بخش نیز به صورت مستقیم با درمان بیماران سر و کار ندارد. البته خروجی این قسمت مورد نیاز همۀ بخش‌ها خواهد بود. که در ادامه با آن‌ها هم آشنا خواهیم شد.

برای کشیدن دندان، ترمیم، تشخیص، گذاشتن روکش، درمان ریشه (عصب‌کشی) و تقریباً هر درمانی که در دانشکده صورت می‌گیرد، نیاز به گرافی دندانی‌ست؛ که باید در این بخش توسط دانشجویان تهیه شود.

بیمار می‌آید، order یا دستوری را که با خودش همراه دارد، به ما می‌دهد و ما باید با رعایت اصولی که قبلاً در واحد پری‌کلینیک رادیولوژی آشنا شدیم، از دندان‌های او گرافی تهیه کنیم.

گاهی مراجعه‌کننده، کودک است و گرفتن یک عکس با قابلیت تشخیصی خوب، توانایی بالایی می‌خواهد تا او را راضی کنیم سرِ جایش بنشیند و تکان نخورد! و خب استفاده از روش‌های جذابِ دوست‌شدن با کودک، لذت خاص خودش را به هم دارد.

توصیه می‌کنم در این بخش خوب حرفه‌ای شوید. کارتان با رادیولوژی تا اواخر تحصیل تمام نمی‌شود و در بخش درمان ریشه، برای هر بیمار، نیاز به گرفتن چندین عکس هست و تجربۀ شما در بخش رادیولوژی به دردتان خواهد خورد. البته حتی گاهی در درمانگاه هم ممکن است دستیار از پس گرفتن یک عکس خوب برنیاید و مجبور شوید خودتان وارد عمل شوید.

در طول ۱۲ ترم، ۲ واحد جداگانۀ رادیولوژی را باید بگذرانیم.

 

۳- بخش‌های پروتز:

در این بخش‌ها، باید برای بیماران، دندان مصنوعی، روکش و بریج بسازیم. همانطور که در مطلب قبلی خواندید، خودِِ دندان مصنوعی دو نوع کامل و پارسیل دارد.

در بخش پروتز کامل و پارسیل، بعد از معاینه و تأیید استاد مبنی بر اینکه ما می‌توانیم برای بیمار دندان مصنوعی بسازیم، روند قالب‌گیری آغاز می‌شود و سپس کست گچی را می‌سازیم و بعد از چند مرحلۀ دیگر باید دندان‌ها را، با یک‌سری قواعد، روی یک بِیس (base)، که همان قطعه‌ای‌ست که دندان‌ها رویش قرار می‌گیرند، بچینیم. به علت کمبود بیمار، در دانشکدۀ ما، هر نفر وظیفۀ ساخت دنچر برای یک فک را دارد.

ساخت دنچر (دندان مصنوعی) برای بیمارانی که هیچ دندانی ندارند، یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی است که در طول تحصیل انجام خواهید داد؛ هدیۀ لبخند و بازگشت دوبارۀ دندان‌ها… البته ممکن است کمی روند ساخت دنچر طولانی و سخت باشد که به لذت انتهایش می‌ارزد.

در بخش پروتز ثابت، باید روکش و بریج بسازیم. که البته هنوز من وارد این بخش نشده‌ام. داستان اولین تجربۀ دندان‌پزشکیِ من در خارج از دانشگاه را هم که احتمالاً خوانده‌اید، اگر نخواندید، اینجاست: «اولین روزی که دندان‌پزشک شدم»

◄ توصیه می‌کنم در شروع ترم یا حتی قبل از آن، به دنبال بیماران بی‌دندانی کامل و پارسیل باشید؛ تا کارتان عقب نیفتد و مجبور نشوید وقتی دوستانتان در تعطیلات به سر می‌برند، شما به دانشگاه بیایید؛ چون بیماران این بخش، مخصوصاً پروتز کامل، معمولاً کم‌یابند. کارها را هم سریع و با دقت انجام دهید تا علاوه بر هدر نرفتن وقت بیمار، خودتان هم اذیت نشوید.

در طول تحصیل، ۲ بار پروتز کامل، ۲ بار پروتز پارسیل و ۲ بار پروتز ثابت خواهیم داشت.

 

۴- بخش جراحی:

در این بخش، کشیدن دندان و بعضاً انجام جراحی دندان عقل نهفته انجام می‌شود. در اوایل کار با کشیدن دندان‌ها و ریشه‌های ساده کار را آغاز می‌کنیم و کمی دستیار (aid) اساتید و دانشجویان ترم‌بالایی می‌شویم تا در ادامه بتوانیم کارهای سخت‌تر را هم انجام دهیم.

بخیه‌زدن‌های مختلفی که در ترم‌های قبل یاد گرفته‌ایم نیز به کارمان خواهند آمد تا در بعضی بیماران به کارشان ببریم.

در این بخش بیشتر از سایر بخش‌ها با خون سر و کار داریم و کارها کمی خشن هستند، که به مرور برایمان عادی خواهند شد.

جراحی دندان عقل نهفته
دوستانم، در حال جراحی دندان عقل نهفته

توصیه می‌کنم هنگام جراحی‌ها زیاد aid بشوید و وقتی کِیس سختی در بخش درحال درمان بود، بروید و خوب یاد بگیرید تا حرفه‌ای شوید. به قول دکتر شمس، استاد گرانقدرم، خیلی gentle (آرام و ملایم) کار کنید تا از بروز آسیب‌های اضافه در دهان و دندان بیماران جلوگیری کنید.

این بخش، در ۴ ترم متفاوت، ۴ بار باید طی شود. البته هر چه می‌گذرد دانشجو اجازۀ انجام کارهای سخت‌تر را نیز دریافت می‌کند.

 

۵- بخش ترمیم:

هنر یک دندان‌پزشک در این بخش خیلی به کار می‌آید و تقویت می‌شود. به قول یکی از دوستانم، امضای یک دندان‌پزشک، همان ترمیم زیبایی‌ست که آن‌قدر دقیق کار شده که از لحاظ شکل بسیار شبیه دندان طبیعی‌ست و ماندگاری زیادی دارد.

اوایل کار دندان‌هایی را ترمیم می‌کنیم که فقط سطح جوندۀ آن‌ها پوسیدگی دارد (ترمیم کلاس I) و تراش و پرکردن‌شان آسان است. هر چه می‌گذرد از ترمیم‌های آمالگامی (مادۀ نقره‌ایِ پرکنندۀ دندان که قسمت عمدۀ آن جیوه است) ساده به سمت ترمیم‌های پیچیده و ترمیم‌های کامپوزیتی (مادۀ هم‌رنگ دندان که از پلاستیک و شیشه ساخته می‌شود) می‌رویم.

تراش دندان نیز با فرزها که با سرعت بالا در حال چرخش هستند، انجام می‌شود.

ترم ۵ که بودم، مطلبی در مورد حسّ خوبی که درمان مراجعه‌کننده‌ها به من می‌داد، نوشته‌ام، پیشنهاد می‌کنم بخونیدش: «حسّ خوب جدید»

ترمیم آمالگام
از اولین ترمیم‌های آمالگامیِ من :)

◄ توصیه می‌کنم ترمیم‌هایی را که حتی جزء وظیفۀ یک دانشجو هم نیستند، انجام دهید. مثلاً بیلدآپ (ترمیمی که بخش زیادی از دندان را پوشش می‌دهد) یا ترمیم‌های کامپوزیتی دندان‌های قدامی که در زیبایی دخیل‌اند. هر جا هم که احساس ضعف کردید، به سراغ همان دنتیک و دندان‌های آکریلی بروید و روی آن‌ها تمرین کنید.

این بخش را باید در ۴ ترم تمام کنیم.

 

۶- بخش اندودانتیکس یا درمان ریشه:

در بسیاری از دانشگاه‌ها، این بخش به عنوان وحشتناک‌ترین بخش شناخته می‌شود؛ تنها یک دلیل خاص هم ندارد، مجموعه‌ای از دلایل دست به دست هم داده‌اند تا دانشجو در روند یادگیری عصب‌کشی کلی درد و رنج را تحمل کند. بعضی از دلایل به استاد برمی‌گردند و بعضی دیگر مربوط به خودِ عصب‌کشی‌ست؛ که اندو فرآیندی‌ست حساس و دقیق که به تمرین و تجربۀ کافی نیاز دارد.

درمان ریشه به طور خلاصه یعنی: خارج‌کردن پالپ عفونی از دندان و بعد، پرکردن فضای خالی با موادی به نام گوتاپرکا. برای آشنایی بیشتر با عصب‌کشی، می‌توانید در اینجا توضیحات کاملی را بخوانید.

روند درمان ریشه طولانی و خسته‌کننده است، خصوصاً اینکه در دانشکده‌ها اجازۀ استفاده از تجهیزات جدید (مانند روتاری) را نداریم و مجبوریم با همان فایل‌های دستی (سوزن‌هایی که برای خارج‌کردن پالپ از آن‌ها استفاده می‌شود) کار کنیم. در این روند باید خیلی دقت کنیم تا خطایی رخ ندهد؛ که حتی کوچترین خطا نیز درمان را مشکل‌دار خواهد کرد.

اینجا هم یک مطلب در مورد بخش اندودانتیکس نوشته‌ام: «می‌نویسم تا یادم باشد»

ضمناً بیمار، بعد از اتمام درمان ریشه‌اش در بخش اندودانتیکس، به بخش ترمیم می‌رود تا دندانش را ترمیم کنیم.

توصیه می‌کنم قبل از ورود به این بخش، علاوه بر خوب‌گذراندن پری‌کلینیک و خواندنِ خوبِ درس، به دوستان ترم‌بالاییِ حاضر در بخش اندو سر بزنید و کمی با روند کار روی بیمار آشنا شوید و همچنین کلیپ‌های ویدئوییِ موجود در یوتیوب را ببینید. و نیز به دلیل اینکه ممکن است در هر مرحله‌ای که هستید مشکلی در روند درمان پیش بیاید و کارتان عقب بیفتد، بهتر است بیمارهایتان را از قبل از ورود به بخش هماهنگ کنید و درمانشان را زود و خوب انجام دهید تا اگر درمان یک بیمار ۳ جلسه طول کشید، چیزی را از دست نداده باشید.

اندودانتیکس عملی ۳ بار به ما ارائه خواهد شد که در ابتدا باید روی دندان‌های قدامی و آسیاهای کوچک کار کنیم و اواخر کار روی دندان‌های آسیای بزرگ.

 

۷- بخش اطفال:

معمولاً زیباترین محیط را در یک دانشکدۀ دندان‌پرشکی، این بخش دارد. بخشی که نقاشی‌های کودکانه، عروسک‌ها، بادکنک‌ها و حتی ماسک‌های دهانیِ طرح‌دار را در آن مشاهده می‌کنیم. اساتید این بخش معمولاً رفتاری صمیمانه‌تر دارند و مهربان‌ترند! البته ممکن است استثنا هم داشته باشیم! (در تصویر ابتدای این مطلب که در بخش اطفال آن را گرفته‌ام، بخشی از تزئینات مشهود است!)

مهارت‌هایی که در بخش‌های دیگر یاد گرفته‌ایم در این بخش کاربرد خواهند داشت؛ مثلاً ترمیم، کشیدن و عصب‌کشی، البته با کمی تفاوت. مثلاً فرایند عصب‌کشی دندان‌های شیری، به سختیِ دندان‌های دائمی نیست. ولی رفتار با یک کودک بسیار مشکل‌تر از رفتار با بزرگسالان است و صبر و حوصلۀ زیادی می‌خواهد، حتی گاهی نیاز به خشونت نیز حس می‌شود! و ناچاریم که داد بزنیم! البته در روند این بخش مهارت دانشجوها در کنترل رفتاری کودکان کم‌کم بیشتر می‌شود.

توصیه می‌کنم از اشتباه‌هایی که در برخورد با یک کودک می‌کنید و او بازخورد منفی می‌دهد، درس بگیرید و صبر و حوصلۀ زیادی داشته باشید تا درمان‌های بعدی را بهتر و بهتر انجام دهید.

در طول ۶ سال تحصیل، ۲ بار هم باید در این بخش حضور داشته باشیم.

 

۸- بخش پریودانتیکس:

در اوایل کار، جرم‌گیری را با وسایل دستی انجام می‌دهیم که کاری طاقت‌فرساست. کمی بعد، اجازۀ استفاده از کویترون (جرم‌گیر اولتراسونیک) داده می‌شود و سرعت جرم‌گیری بسیار بالا می‌رود و کاری راحت‌تر می‌شود.

جرم‌گیری، گاه تمیزی دندان‌های بیمار را از این رو به آن رو می‌کند و لبخند رضایت دل‌چسبی بر لبان بیمار می‌نشیند :)

جراحی افزایش طول تاج (CL)
بچه‌ها، در حال انجام جراحی افزایش طول تاج

توصیه می‌کنم اگر اجازۀ کارهای پیچیده‌تر به شما داده شد، انجامشان دهید؛ مثلاً جراحی افزایش طول تاج (CL: Crown Lenghtening).

۳ بار گذراندن بخش پریودانتیکس برای ما پیش‌بینی شده است.

۹- بخش ارتودُنسی:

در این بخش قرار است درمان‌های نه‌چندان سختی را برای اطفال انجام دهیم. مثلاً کودکی که فک پایینش کمی تمایل به جلو دارد و کم‌کم به سمتی می‌رود که جلوتر از فک بالایش قرار گیرد. برای این فرد دستگاهی آماده خواهیم کرد تا با رشد فک‌ها، جایگاه آن‌ها تصحیح شود. در این بخش هم با گچ و قالب‌گیری سر و کار داریم.

◄ توصیه می‌کنم توصیه‌های قبلی را جدی بگیرید :)

ضمناً ۳ بار در طول ۳ ترم باید در بخش ارتودنسی حاضر شویم.

 

***

بهتر است از درس زیبای (!) پاتولوژی یا آسیب‌شناسی هم یادی کنیم. این درس در ۲ واحد جدا، به صورت عملی ارائه می‌شود. می‌رویم پای میکروسکوپ و آن‌چه را که استاد درس داده، در ضایعات و بیماری‌های دهانی مشاهده می‌کنیم. در امتحان نیز به همین صورت، ضایعه را تشخیص داده و ویژگی‌هایش را می‌نویسیم.

ضایعات دهانی در زیر میکروسکوپ
تصویر یکی از ضایعات دهانی در زیر میکروسکوپ

و واحدهای تئوری هم که پابرجا هستند همچنان.

***

در ادامه هم دوست دارم یک‌سری توصیه بکنم، به عنوان توصیه‌های نهاییِ یک دانشجوی سال ۵ دندان‌پزشکی به همکاران آینده‌ام که گذرشان به اینجا میفتد:

◄ می‌دانم که می‌دانید، ولی تکرارش هم خوب است: عشق را فراموش نکنید؛ عشق در درمان مراجعان و بیمارانی که با هزار امید و آرزو به سراغ شما می‌آیند در دانشکده‌تان. مخصوصاً آن‌هایی که توان مالی ضعیفی دارند. حواستان بهشان باشد. همیشه لبخند بر لب داشته باشید و با حوصله پاسخ تمام سؤالاتشان را بدهید. که دیدن لبخند رضایتشان، هر لحظه، انرژی‌تان را به بینهایت میل می‌دهد :)

کِیس‌های سخت را از دست ندهید. وقتی که کمی به خودتان امیدوار شدید و دیدید که از پسِ کارهای ساده برمی‌آیید، کم‌کم به سراغ موارد سخت‌تر بروید که اگر در دانشگاه اشکالاتتان رفع نشود، کجا باید این اتفاق بیفتد!؟

◄ همانطور که دیدید، اکثر شاخه‌های تخصصی دندان‌پزشکی را، به صورت عمومی، در دورۀ تحصیلتان خواهید آموخت. در همین بین  سعی کنید علاقه‌تان را بیابید. ببینید کدام یک از بخش‌ها را به بهترین شکل به پایان می‌رسانید. که اگر خواستید رشته‌ای را به صورت تخصصی دنبال کنید، انتخاب مناسبی داشته باشید.

***

اینجا چند کلیپ ویدئویی، برای آشنایی بیشتر با اعمال دندان‌پزشکی، می‌گذارم. دیدنشان خالی از لطف نیست. ضمناً با سرچ در گوگل، کلیپ‌های کامل‌تری را خواهید یافت.

جرم‌گیری دندان با دستگاه اولتراسونیک (دانلود):

این جرم‌گیری را خودم انجام دادم :)

کشیدن دندان (دانلود):


درمان ریشه (دانلود):


ترمیم همرنگ دندان (دانلود):


دیدگاه ها

  1. فرجادي كيا

    سلام
    ممنون به خاطر مطالبتون
    واقعا مفید و آموزنده هستن توصیه هاتون رو حتما جدی میگیرم
    به خاطر فیلم ها هم ممنون.
    همشونو دیدم به نظرم همشون خیلی تجربه های جالب و جذابی هستن به جز کشیدن دندون که اصلا فک کنم جرأتش رو ندارم ?
    موفق باشید

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام :)
      خواهش می‌کنم. منم ممنونم که می‌خونید.
      و لطف شماست.
      در مورد کشیدن دندون هم نگران نباشید، عادی می‌شه. اولش ممکنه سخت باشه. اولین نفر داوطلب-کشیدنِ-اولین-دندونِ-بخش-شدن هم تأثیر خوبی داره در اعتماد به نفستون :)
      همچنین. متشکرم.

    1. نویسنده
      پست
  2. زینب رمضانی

    میدونی وجه تمایز وبلاگ تو چیه؟
    اول اینکه خیلی صادقانه و بدون حجو غلو می‌نویسی
    بعدش اینکه وبلاگ داره با خودت رشد می‌کنه و نمودار افکار واقعی خودته
    سوم اینکه عکسای خودتو میذاری.
    Keep going

    1. نویسنده
      پست
  3. عاطفه

    سلام
    آرزوی بهترین روزا و آرزو ها رو براتون دارم
    وبلاگتون برام شده یه کور سوی امید ک پابند خودم و هدفم بمونم و در کنار عمران برای تجربی هم تلاش کنم

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام
      ممنونم ازت عاطفه‌جان
      من هم برای تو آرزومند رشد و رضایتم.
      امیدوارم نتیجۀ تلاش‌هاتو، به بهترین شکل، بگیری.
      خوشحالم سر می‌زنی :)

      1. عاطفه

        همه پست هایی ک گذاشته بودید روخوندم
        ولی وقتی ک داشتید از دوران دبیرستان تون صحبت میکردید انگار مثه همیشه احساس خوبی نداشتید من کوچیک تر اینم ک نصیحت کنم ولی به نظرم وقتی آدم کسی رو دوست داره و آون شخص در یه سری مسائل کوتاهی میکنه به خاطر آون حس دوست داشتن بخشیده میشه وای به حال خود ادم ک از همه مهم تره به نظرم خودتون رو برای آون مسئله کوچیک ببخشید. البته ببخشید واقعا قصد دخالت ندارم

        1. نویسنده
          پست
          مصطفی قائمی

          ممنون که وقت گذاشتی و خوندی. باعث افتخاره.

          خواهش می‌کنم. نصیحت بسیار خوبیه. ممنون.
          قبلاًها نبخشیده بودم خودم رو. ولی مدتی هست که با خودم صلح کردم. و اگر کوتاهی‌ای بوده، بخشیدم اون مصطفای قبلی رو :)
          ممنون که گفتی :)

    1. نویسنده
      پست
  4. الی

    سلام منم دانشجوی دندانم با تنها چیزی که کنار نمیام ترس از بیماری عفونی هست ممنون از مطالب خوبتون

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام الی :)
      ممنون که اومدی و خوندی پست‌هامو.
      حواست به نکات ایمنی باشه، مشکلی پیش نمیاد ایشالا.
      موفق باشی.

  5. صاحب

    سلام ممنون از مطالب خودتون میشه بگید درآمد دندانپزشکی حداقلش منظورم سودشه چقدره؟ و طرح تخصص چند ساله؟؟اگه میشه جواب دقیق بدین

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام رفیق
      خواهش می‌کنم. متشکرم که وقت گذاشتی و خوندی.
      طرح تخصص دو ساله.
      در مورد درآمد هم کاملاً متغیره. شما تعرفۀ دندون‌پزشکی رو سرچ کن و یک ضرب ساده انجام بده.
      و فرض کن هر درمان دندان‌پزشکی، ۱ ساعت طول می‌کشه.

  6. صاحب

    سلام هم طرح عمومی دوساله و هم تخصص؟؟ ولی تا اونجایی که من سرچ کردم میگن ۶ ساله و در مورد درآمد دندون میشه میانگین برای یه تازه کار بگین چقدره؟؟

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام مجدداً
      بله. هر دو دوساله. تازه اگر دانشگاه آزاد بخونیم، طرح نداره.
      در مورد درآمد هم بستگی به فرد داره. شما می‌تونی در یک روز ۵۰ تومن کار کنی، یا ۵۰۰ تومن. که هر دوش هم امکان داره. حتی بیشترش!

  7. صاحب

    ممنون از پاسخ گویی خوبتون میشه بگید طرح تخصص برا پزشکی ها چقدره؟؟و اگه هم نمیدانید میشه از یکی از دانشجو های دانشکده پزشکی بپرسید چون خیلی برام مهمه برا تعیین هدفم

    1. نویسنده
      پست
      1. محمد

        سلام.وقت به خیر
        یه سوال دارم که جوابش برام خیلی مهمه.
        من کنکوری هستم و سال سوممه.مطمئنم که امسال دندونپزشکی رو قبول میشم.با کسی اشنا شدم و در نظر دارم تا یکی دوسال دیگه ازدواج کنیم.
        به نظرتون با توجه به سختی این رشته این کار ممکنه؟
        اگه جوابتون منفی هست لطفا دلیلش رو هم ذکر کنید🙏🏻

  8. ملیکا

    سلام آقای قائمی ممنون بابت وبلاگ و مطالب عالیتون احتمالا پاسخ سوالات مشابه من رو دادید ممنون میشم اگر جواب من رو هم بدید چون نمیتونم بقیه نظرات رو بخونم
    در واقع خسته شدم انقدر به جای تلاش برای رسیدن به اهدافم در موردشون سرچ کردم و مقاله و کامنت خوندم
    من متولد ۷۷ هستم فارغ تحصیل رشته تجربی و امسال سال دوممه که کنکور میدم خیلی درسخون بودم قبل از کنکور
    ولی تا رسیدم به کنکور انقدر درگیر حواشی شدم که درس خوندن رو فراموش کردم گفتم یک سال پشت کنکور می مونم و اینبار درگیر نمیشم ولی شدم اما حالا که واقعا سرم به سنگ خورده و میدونم فقط باید بخونم زمانی باقی نمونده
    من علاوه بر دندان به دامپزشکی علاقه دارم( اما میدونم آینده چندانی نداره) اگر تو این مدت تلاش کنم شاید بتونم به رتبه حدودا ۴۰۰۰ و دامپزشکی برسم
    ولی میدونم حتی در اینصورت هم علاقه اصلی من دندانه
    میخواستم بپرسم شما با دانشجوهایی برخورد کردید که ۳ سال پشت کنکور باشن؟

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام ملیکاخانوم.
      لطف داری و ممنون که خوندی :)

      اینکه از گشتن خسته شدی، باید خلأِ رفتن به سمت اهدافت رو حس کنی الان.
      الان اون ملیکای درونت منتظره که پاشی و بجنبی.
      هم خودت و هم من می‌دونیم که بهترین کار، در حال حاضر اینه که سفت‌وسخت بشینی پای درس و فقط بخونی. هوشمندانه بخونی.
      اینکه بدونی در فرصت باقیمونده چه درس‌هایی برات اولویت دارن، کدوم‌ها نقطۀ قوتت محسوب می‌شن که باید تثبیتشون کنی و کدوم‌ها دیگه ارزش وقت‌گذاشتن ندارن.
      یه برنامۀ خوب بچین واسه خودت تا کنکور و خودت رو به هر قیمتی مقیّد کن که انجامش بدی.

      تمام سعیت این باشه که جوری عمل کنی که بعداً حسرتی برات باقی نمونه و یه موقع گرفتار “ای‌کاش…”ها نشی.

      خوبه که می‌دونی علاقه‌ت کجاست.

      فرصت باقیمونده خیلی مهمه. سرنوشت کنکور خیلی‌ها در این مدت تغییر می‌کنه. تو هم می‌تونی مستثنی نباشی.

      خوب بخون. می‌رسی به هدفت.

      بله من با افراد زیادی برخورد داشتم که ۳ سال که هیچ، بعد از عمری طی‌کردن یک مسیر دیگه، اومدن و خودشون رو رسوندن به علاقه‌شون.
      نگران زمان نباش؛ غصه نخور. الان فقط باید قوی مبارزه کنی. همین.

      موفق خواهی شد :)

      باز هم سؤالی داشتی، در خدمتم.

    1. نویسنده
      پست
  9. ملیکا

    سلام خیلی ممنونم بابت پاسختون
    یه برنامه نوشتم و میخوام هر طور شده بهش عمل میکنم
    میدونم الان نمیتونم به دندان برسم ولی حداقل سعی میکنم به یه رتبه ۴۰۰۰ .۵۰۰۰ برسم و برای سال آینده با یه پایه متوسط شروع کنم بازم ممنون بابت نوشته هاتون و توجه به کامنت ها ? ولی همیشه میترسم از این که اگه باز بمونم و بخونم و نشه…
    لطفا برام دعا کنید

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام و خواهش می‌کنم :)
      خوبه که تصمیم گرفتی قوی پیش بری.
      کلاً این دنیا به کسانی که بدون توجه به سختی‌ها و شاید بهتر باشه بگم با تحمل سختی‌ها، مسیرشونو عالی طی می‌کنن، رو می‌کنه.
      امیدوارم موفق بشی. ایشالا که دندون قبول بشی و وقتی همکار شدیم، بیای و کامنت بذاری :)
      حتماً.
      تو هم واسه من دعا کن.
      ضمناً با ترس زندگی نکن. اصلاً به ترس‌هات فکر نکن. به سمت رؤیاهات حرکت کن. ترس‌ها خودشون سرکوب می‌شن.

      به پیش…

  10. محمد

    سلام
    اقای قائمی عزیز ضمن عرض خداقوت و ارزوی موفقیت برای شما و هما همکاارای عزیزتون، من متولد ۶۹ هستم و مهندسی مکانیک دارم و البته میخوام یکبار دیگه کنکور بدم و میخواستم چند دقیقه ای وقتتون رو بگیرم و بطور مستقیم راجع به این رشته باهاتون صحبت کنم،ممنون میشم اگه ی راه ارتباطی بگید یا بهم ایمیل بزنید و شمارتون رو بدین که بتونم باهاتون صحبت کنم
    پیشاپیش ممنونم ازتون

    1. نویسنده
      پست
  11. سارا

    سلاااااااام.
    من الان خیلی خوشحالم ک با وبلاگ شمااا اشنا شدم ….
    راستش من حس میکنم عاااشق دندون پزشکی ام …
    سختی هاشو هم از نظر ی بیمار دیدم
    ولی ی دوست بهم میگفت تو فقط حس میکنی دندونو دوست داری و هیچی ازش نمیدونی ، منو ب این فکر انداخت ک نکنه اینجوریه واقعاا و من بعدا پشیمون شم؟
    وبی الان ک اتفاقی اومدم این وبلاگو مطاااالب شما رو خوندم حتی بیییییشتر علاقه مند شدم، بنظرم خیییلی جذابه کار کردن با گچ و حتی جرم گیری جذابه ک ب رنگ زرد دندون ، رنگ سفید بپاشی…
    انگار داری کاردستی کار میکنی و اخرش با لذت نگاش میکنی …
    بهتون غبطه میخورم … کار جذاب و هنرمندانه ای دارید..
    منم بعد از این دوماااه باید همکار شمااا شم …
    حتی اگه الان از نظر بقیه در این جایگاه نباشم …ولی خودمو میرسونم …
    پس ب امید اون روز ;-)

    ممنوووونم واسه مطالب قشنگتوووون 🌹

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام ساراخانم.
      منم خیلی خوشحالم که با این همه خوشی اومدی وبلاگم :)

      خوبه که علاقه‌ت رو پیدا کردی. امیدوارم که کنکورت رو خوب بدی و همکار شیم :)
      اواخر شهریور بیای و بگی که مسیر ۶سالۀ دندون‌پزشکی رو شروع کردی…

      موفق باشی :)

  12. بهنام

    سلام ..
    اقا یه سوال تخصصی ؟
    من دنودنام زرده .. یعنی خیلی زرده .. الان بهترین راه براه برای سفید کردن که سفید بشه و کمترین ضرر رو هم داشته باشه چیه ؟
    رفتم جرمگیری ولی دکتر گفت تو از بس مسواک نزدی جنس رنگ دندونات زرد شده جرم نداره !!
    من خودم تحقیق کردم رسیدم به بلیچینگ با لیزر ..
    یکی از دکتر ها هم گفت باید روی دندونامو بتراشه و جاشو با مواد سفید پر کنه که بنظرم در اون صورت دندونام شکننده میشه ..
    فک جلومم جلوعه و نمیشه روش روکش گذاشت ؟
    بنظرتون میشه اصلا کاری کرد ؟؟؟
    لطفا ؟؟؟

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام بهنام‌جان

      اولاً که دادن طرح درمان از راه دور، اشتباهه! و باید معاینه بشی.

      ولی با توجه به توضیحاتت، احتمالاً نیاز به بلیچینگ داری.
      و چنانچه زردی دندون‌هات خیلی زیاد باشن، ونیر هم ممکنه کاربرد داشته باشه.

      ولی به نظرم به نزدیک‌ترین دکترِ خوبی که می‌شناسی مراجعه کن.

    1. نویسنده
      پست
  13. Hamraaaz

    خیلی ممنون بابت اطلاعاتی که دادین…
    من کل گوگل رو زیر و رو کردم ولی چیز زیادی گیرم نیومد…
    قبل اینکه این اظلاعات رو مطالعه کنم هم علاقه زیادی به دندانپزشکی داشتم،حالا علاقه ام بیشترم شد…
    الان فقط مونده لطف خدا که بتونم با رتبه ام ازاین رشته قبول شم…
    برام دعاکنید…
    ممنون:)

    1. نویسنده
      پست
  14. فاطمه.خ

    سلام.من امسال کنکور دادم و رتبم جوری شده ک هم دندون میارم هم پزشکی ولی تا قبل از اعلام نتایج نمیدونستم ک دوست دارم چی بخونم الآن هم ک نتایج اعلام شده خیلی دو دلم ک چیکار کنم خلاصه ک میخواستم بگم خیلی ممنون بخاطر وبلاگ خوبتون و اطلاعات جامعی ک درمورد این رشته دادین.یجورایی انگار ب این رشته علاقمند شدم.ممنون

    1. نویسنده
      پست
  15. zeinab

    سلام.خسته نباشید ببخشید میخواستم بپرسم در رشته دندانپزشکی بعد از اتمام دوره عمومی باید ۲سال طرح رفت برای تخصص چطور؟؟یعنی کسی که در یکی از زمینه ها در رشته دندانپزشکی تخصص گرفت باید طرح بره؟؟و مدت زمان طرح در دوران تخصص چقدره
    ؟؟بسیار ممنونم.موفق باشین

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام زینب خانم
      در صورت تحصیل در دانشگاه دولتی، دو سال طرح برای عمومی هست و اگر اشتباه نکنم، ۲ سال هم برای تخصص.

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام
      متشکرم.

      طرح دورۀ عمومی ۲ سال. تخصص هم ۲؛ البته شاید همۀ رشته‌هاش این‌طور نباشه.
      خودِ دورۀ تخصص هم ۳ ساله‌اس. جز در جراحی دهان و فک و صورت که ۵ ساله‌اس.

    2. امیر

      دکتر سلام خسته نباشید.
      خیلی ازتون ممنونم که این مطالب رو میزارید
      من ۶۵ روز دیگه کنکور دارم تا اینجا خوب اومدم ولی متاسفانه کمی تنبل و بی انگیزه شدم .
      شما با بی انگیزگی چه کردید؟ خصوصا که گفتید اواخر کنکور فکر میکردید ریاضی باید برید .

      امیدوارم که یه روز بیام اینجا و خبر قبولیمو منتشر کنم .
      مرسی دکتر

      1. نویسنده
        پست
        مصطفی قائمی

        سلام امیرجان

        چیزی نمونده پس…
        نگران نباش.

        مهم اینه تمامِ توان و تلاشت رو بذاری.
        نتیجه با خداست.

        و این‌که بی‌انگیزه که شدی، از خودت بپرس راهِ دیگه‌ای داری؟
        اگه داری که برو سراغش. اگر نه، پاشو همینو بچسب.
        عین مرد.

        گود لاک.
        منتظر خبرت هستم :)

    1. نویسنده
      پست
  16. رها

    سلام اقای دکتر …….راستش خسته شدم از بس فکرررر کردم دندون بهتره یا پزشکی ، واقعا کدوم بهتره؟!
    من درواقع هنرمندم ظرافت وکار رو خیلی دوست دارم دندان ساختن و این مدل کارها،،،،، ولی واقعا نمیدونم توکدوم رشته موفق ترم ، تاالان فقط دنبال پزشکی بودم ولی حالا که موقعش رسیده انگار ترسیدم از پزشکی که شابد نتونم موفق بشم، و احتمال میدم تو دندون موفق ترم بخاطر ظرافت کاریم و دقت وکارهای عملیم، طبق متن هایی که گذاشتید،،، ولی یه مقدار هم از اینکه همیشه سرم تو دهن همه باشه میترسم بدم بیاد ….این یه مورد عادی میشه؟
    به نظرشما چیکار کنم …

  17. فاطمه

    سلام
    هرموقع از درس خوندن خسته میشم
    میام اینجا رو میخونم و کلی انگیزه میگیرم
    دعا کنید که منم بتونم مثه شما یه دندونپزشک بشم! :)
    حس و حال خوبی داره

    1. نویسنده
      پست
  18. مرضیه

    سلام!!عجب وبلاگ نابی!داشتم درمورد دندون پزشکی سرچ میکردم که یهو!نمیدونم چیشد که دستم رفت رو بخش”و من به دندان پزشکی علاقه مند میشوم”!!
    خیلی بخش هارو خوندم و خیلی هم به دلم نشست!
    من پشت کنکوری ام و الان سه ماه مونده به کنکور ۹۸
    تا الان خیلی بلاتکلیف بودم…وارد وبلاگتون که شدم آقای قائمی..یجورایی دندون پزشکی حس خوبی بهم داد!من به پزشکی علاقه ای ندارم اما در عوض کارهای دستی و شکل و شمایل دادن به چیز ها و درست کردنشون رو دوست دارم و تعریف از خود نباشه خوب انجامشون میدم!…خلاصه بگم وسوسه شدم!اما تو این سه ماه چطوری بخونم که بتونم قبول شم دندون رو؟!

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام مرضیه‌خانم

      خوش اومدین و ممنون از لطفتون.

      فکرکنم الان دیر شده برای جوابم. ولی سؤالتون هم بسیار کلّیه.
      باید با برنامه بخونید دیگه!

      موفق باشید ایشالا.

  19. مرضیه

    خواهش میکنم و همینطور خیلی ممنونم از جوابتون.
    دارم سعی خودمو میکنم که بهترینم رو بذارم..دیگه هرچی خدا بخواد!
    شما هم موفق و موید باشید.

    1. نویسنده
      پست
  20. مریم

    سلام کارورزی در دندانپزشکی چند ترم هست؟ایا مثل پزشکی مبلغی بعنوان حق الزحمه بهشون تعلق میگیره؟
    دوران طرحشون را کجاها میتونند بگذرونند؟
    لطفا راهنماییم کنید.

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام
      چیزی به اسم کارورزی نداریم. از سال ۳ به بعد، میریم وارد کلینیک دانشکده میشیم. و دو ترم آخر حقوق میدن بهمون. ماهی حدود ۴۰۰-۵۰۰.
      دوران طرح هم هر شهری میتونه باشه. حتی هر روستایی.

  21. یونس

    سلام اقای قائمی عزیز ممنونم بابت صبر و جوصله ای که به خرج میدید و به سوالات دوستان پاسخ میدید یه چند تا سوال در مورد شرایط طرح داشتم .کسانی که خدمت سربازی رفتن هم مشمول طرح میشن واگه شامل طرح بشن ایا تفاوتی با دیگر دوستان خواهند داشت مانند حقوق بهتر و….و اینکه اگر تخصص قبول بشیم . باید هم دوسال طرح عمومیو بگزرونیم و هم تخصصو .ممنون میشم پاسخ بدید

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام یونس‌جان
      لطف داری :) و ممنون.
      بله. طرحِ خدمت در مناطق محروم، برای کسانی که در دانشگاه دولتی درس می‌خونن هست. اگر سربازی نداشته باشی، طرح که رفتی حقوق می‌دن و فکرکنم از حدود ۴ تومن شروع می‌شه به بالا. که هرچی منطقۀ محروم‌تری باشی، حقوق بیشتری می‌گیری. که سقفش ۱۸ میلیونه اون‌جوری که اطلاع دارم.
      جواب سؤال دومت هم بله است :)

  22. sana

    سلام خسته نباشید دکتر
    ازتون راهنمایی میخواستم
    واقعیتش من نمیدونم کدوم رشته رو انتخاب کنم پزشکی یا دندان!
    بیشتر به خاطر کارهای عملی مردد میشم در هر دو رشته!
    به نظرتون این نگرانی و ترس از کارهای عملی قبل اینکه وارد رشته بشی طبیعی هست؟ و عادت میکنی ؟ یا نه میتونه مشکل ایجاد کنه؟
    یه چیزیم که هست اینه که من از لحاظ این که کار عملی انجام بدم(هنری) از بچگی ضعیف بودم.اینارو میشه تقویت کرد؟

    خیلی ممنونم ازتون

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام
      سلامت باشید.

      خیلی بده که بین دوتا رشتۀ مجزا و متفاوت مرددی! باید تصمیمت رو بگیری که کدوم مالِ توعه.
      و اینکه نگران نباش. ترس و اینا نداره. عادت می‌کنی و کارِت خوب پیش میره. اگر تلاش کنی.

      تمرین و تمرین و تمرین. همین.

      گود لاک :)

    1. نویسنده
      پست
  23. اسرا79

    سلام من دانشجوی ترم یک دندان پزشکیم می خواستم ازتون سوال کنم که به نظر شما در چه حد باید درس های علوم پایه رو جدی گرفت؟ مثلا درسی مثل جنین شناسی رو میخواستم کامل کتاب لانگمن رو بخونم بعدش فکر کردم که اتلاف وقته و بهتره وقتم برای یه درس مرتبط تر بذارم نظر شما چیه؟ کدوم درس این دوسال رو بهتره بیشتر از بقیه بهش توجه کنیم و روش وقت بزاریم؟ ممنون میشم اگه جواب بدین

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام
      تبریک می‌گم بابتِ قبولی‌تون :)

      در این دو سال، بیشتر از همه حواس‌تون به آناتومی باشه و خودتون :)
      روی خودتون و مهارت‌هاتون خوب کار کنید.
      از سایت متمم شروع کنید :)

      و گود لاک :)

  24. راضی

    سلام آقای دکتر
    من یه سوال داشتم
    میخواستم بدونم کیس هایی ک روی اونها کار میکنید رو حتما باید خودتون پیدا کنید؟اگر کسی نتونه برای هر کاری که لازمه انجام بده مثلا عصب کشی کیس پیدا کنه باید چیکار کنه؟

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام
      معمولاً این‌طوره که کلینیک دانشکده بیمارهایی داره که توی نوبت هستن. از بین اون‌ها انتخاب می‌کنیم. ولی اگر بیمار کم باشه، باید رفت و دنبالش گشت. در بخش‌های دیگه. حتی در بیرونِ دانشکده! آشنایان و دوستان و بقیه!

  25. محمد

    سلام
    من امسال کنکوریم و خب جدیدا بلاگ شما رو پیدا کردم
    خیلی ممنون بابت توصیه ها و راهنمایی و تجریه هایی که گفتین
    ولی یه سوالی که هنوز نتونستم جوابش رو پیدا کنم (بعد خوندن سه تا مطلب دندانپزشکی و مسیر آن) اینه که یه دانشجوی دندون پزشکی چقدر وقت آزاد داره توی این ۶ سالی که قراره تا قبل تخصص بگذرونه .
    توی مطلب اولتون که مربوط به ۲ سال علوم پایه بود گفتین که خیلی وقت آزاد خوبی دارن دانشجو ها
    ولی توی ۴ سال بعد چی ؟ میشه یه میانگین ساعتی توی هفته بگین ؟ میدونم که بازم بستگی به شخصش داره که چقدر بخواد توی رشتش وقت بذاره و … ولی خب شما فرض رو براین بذارین که یه دانشجوی متوسط دندون پزشکی توی هفته خودش چند ساعت وقت اضافه داره که بتونه توش به یه مهارت یا موضوع خیلی متفاوت دیگه فکر کنه ؟ مثلا موسیقی – عکاسی – یه رشته ورزشی یا هرچی
    ببخشید طولانی شد . بازم ممنون از مطلب خوبتون

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام محمدجان :)
      خوش اومدی به بلاگم.

      وقت آزادش، از بعد از کلاس‌هاشه تا روز بعد. یعنی از حدود ساعت ۱۵؛ به صورت میانگین. که مقداریش رو باید درس بخونه. مثلاً روزی یک ساعت.
      دو سال اول هم کمتر درگیر درسه.
      توی ۴ سال بعد ممکنه به صورت میانگین نیاز باشه فرد در طول روزهای هفته حتماً یک ساعت رو بخونه. منظورم در طول ترمه. می‌تونه نخونه ها! ولی آخر ترم نابود می‌شه!

      همین دیگه؛ روزی یک ساعت بخونه کافیه.
      بقیه‌ش برای خودش :)

      مخلصم :)

  26. من

    سلام..من۲۳سالمه بین رشته دندان و داروسازی بشدت مردد هستم من علاقم داروسازی هست و وقت زیادی صرف زمین میکنم اما از انتخابم مطمئن نیستم میخواستم راهنماییم کنید ک تصمیم بگیرم و اگر دندان انتخاب کردم وقت زمین رو روی زیست بذارم..من پشتوانه مالی برای تاسیس داروخانه ندارم و حتما حتما ب ضمانت شغلی و مالی برای آیندم نیاز دارم شما اینده داروسازی رو چطور میدونید؟امکان بیکار موندن داروساز هست؟دندان در حدی از داروسازی از نظر درامد و تضمین شغلی بالاتر هست ک پا روی علاقم ب دارو بذارم و برم دندان؟؟
    لطفا برادرانه راهنماییم کنید و اگر تونستید از دوستای داروسازتون کمک بگیرید

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام من!
      وقتتون بخیر

      اولاً کتاب شغل مورد علاقه از آلن دو باتن رو بخونید.
      ثانیاً حتماً علاقه؛ آدم که به چیزی علاقۀ درست و زیاد داشته باشه، برای رسیدن بهش راهی پیدا می‌کنه…

  27. محمد

    سلام
    یه سوال داشتم
    در بخش ترمیم دندون های دیگه مریض رو بخش ساینده چند تا لک داره
    من هم یکی از دندون هام چنین لکی داره ایا پرکردن ضروریه ؟
    و اینکه چه نوع پر کردگی مناسب تره امالگام یا مواد سفید؟

    1. نویسنده
      پست
      مصطفی قائمی

      سلام

      باید معاینه بشید و عکس گرفته بشه. تا بشه اظهار نظر کرد.
      و بهتربودنِ موادِ ترمیمی بنا به صلاح‌دیدِ پزشکه.
      در بعضی شرایط آمالگام بهتره در بعضی دیگه کامپوزیت.

  28. kimia

    سلام
    ممنونم بابت نوشته های عالی تون
    من ۱۹سالمه و یک ساله ک پشت کنکورم. تمام مدت دبستان و راهنمایی معدلای بیست داشتم و منظور اینکه همه دغدغم درس بوده و هیچ وقت از زیر این مسئولیت در نرفتم دوران دبیرستانم هم معدلام بالای نوزده بود .اما رتبه ی خوبی در کنکور اولم نیاوردم و الان که سال دوم هستم هم تغییر انچنانی نسبت به سال پیش نداشتم .
    از بچگی فکرم دندون بوده بخاطر موقعیت اجتماعی خوب و (البته نمیتونم بگم از هنرش بدم میاد و فقط فکرم موقعیته )،چون پزشکی و دارو هم جایگاه خوبی دارن اما هیچ وقت دنبالشون نبودم .ولی هرچی به کنکور نزدیک شده همیشه دیدم قبول نمیشم و چون از علاقم به دندون نمیتونم مطمین نیستم هدفم رو تغییر دادم . به طور کلی حس میکنم آدم کنکور نیستم سرعتم کمه و وسواس مطالعاتی دارم .همه ی اینا گذشته و نزدیک به کنکوره و من تلاشمو برای افزایش سرعتو و … کردم و به جایی ک باید نرسیدم از طرفی هم بشدت خسته ام چون تمام زندگیمو مطلق درس خوندم و هیچ لذتی نبردم برای همین حس میکنم سال دیگه موندن هم‌کاری از پیش نمیبره.
    مغزم شدیداا درگیره و هیچ راهی هم پیدا نمیکنم .و مطمینم که اگر در آینده شغلم از لحاظ جایگاه اجتماعی خوب نباشه حسرت میخورم چون به شدت‌کمال گرا هستم و در عین حال هم گاهی به توانایی خودم و اینکه از پس این رشته بر بیام شک میکنم .
    به نظر شما دندون پزشکی در خارج یا موندن پشت کنکور رو باید انتخاب کنم ؟یا چیدن اینده ی دیگه ای توی مسیر دیگه ؟ (به طور کلی منظورم اینه که با داشتن سوابق تحصیلی خوب و کنکور نه چندان خوب میتونم موفق باشم تو این رشته ؟)

  29. Masoume

    سلام جناب قائمی
    امیدوارم هرجا هستید خوب و خوش و سلامت باشید…
    من کمتر از دوهفته ی دیگه کنکور دارم… و همین طور که می دونید مثل همه ی کنکوری های دیگه روزهای پر استرس و پر تنشی رو میگذرونم.
    میدونم بعد یک سال زحمت کشیدن و سخت درس خوندن الان وقت ناامیدی نیست…ولی متأسفانه شرایط درحال حاضر جوریه که نمیشه از حواشی دور موند.
    این جا تنها جاییه که هر روز میام و سر میزنم. خیلی بهم انگیزه میده که ادامه بدم و تا آخر این مسیر پای هدفم بمونم.ممنون بابت نوشته های انگیزه بخشتون…
    در پناه حق

    1. نویسنده
      پست
  30. شیدا

    سلام
    واقعا خسته نباشیدوخداقوت
    من اولین بار هستش که با همچین وبلاگی مواجه می شم؛هم مطالب آموزنده هستن و هم کامل وصدالبته اطلاعات و تجربیاتتون هم کلی به درد بخوره.
    می خواستم ازتون صمیمانه تشکر کنم از اینکه وقت می ذارین و تجربه هاتون رو باهامون درمیون می ذارید.
    آرزوی موفقیت های روزافزون رو براتون دارم…

    1. نویسنده
      پست
  31. محمود

    با سلام وخسته نباشید
    بنده ۳۲ ساله هستم میخواستم دندانپزشکی بخونم آیا بنظرتون تو این سن خوندن دندان پزشکی خوب هست؟
    بنده کارشناسی ارشد زبان انگلیسی دارم
    معلم،هنرمند طراح، ورزشکار هستم، به رشته های پزشکی علاقه دارم حتی فیزیولوژی گایتون رو هم خوندم،بااینکه آناتومی سخته مقداری هم آناتومی خوندم

    1. نویسنده
      پست
  32. فاطمه بختیاری

    سلام من اومدم و از مطالب وبلاگتون نهایتِ استفاده رو بردم و درحالی ک از درس خوندن برای کنکور زده شده بودم این عکسا و صحبتاتون ب من روحیه مضاعف داد
    با خودم عهد بستم تا مثل چند تا از دوستان دیگه بیام بگم که من دوسال دیگه کنکور دارم و ان شالله وقتی قبول شدم حتما خبر قبولیم رو میام و اینجا ب اشتراک میزارم
    خیلی با دیدن افرادی ک قبول شدن و قبولیشون رو گفتن انگیزه گرفتم
    امیدوارم من هم بشم انگیزه ای برای بقیه
    اشک تو چشام جمع شد وقتی دیدم همه به خواسته هاشون رسیدن و تلاشایی ک کردن نتیجه داده
    امیدوارم به لطف خدا منم به خواسته ام یعنی دندون پزشکی دانشگاه دولتی برسم
    در ضمن راضی باشین من عکسه شما رو بک گراند گوشیم گذاشتم تا الگوی زندگیم رو فراموش نکنم ممنون ازتون 😃 :)

    1. نویسنده
      پست
  33. امیر

    میشه بگید باید چجوری بخونم تا دندان پزشکی مشهد یا تهران بیارم
    اخه من داداشم دندانپزشکه ازوقتی کارشو دیدم خعلی علاقه مند به کارش شدم
    حلادوست دارم ببینم چجوری دندون پزشکی قبول شدید تا اطلاعاتم کامل تر بشه

    1. نویسنده
      پست
    1. نویسنده
      پست
    2. فاطمه بختیاری

      دوباره سلام من دهم بودم الان یازدهم شدم و ب شدت دارم میخونم ، قول میدم دو سال دیگه این موقع دانشگاه دندون پزشکی باشم :))))))) مرسی ازتووون
      حتما بازم میام و کامنت میزارم

  34. منتظر

    سلام آقای قائمی
    ممنون از راهنمایی های مفیدتون، خواستم بگم من با خوندن مطالب و دیدن فیلم هاتون به این نتیجه رسیدم که به دندونپزشکی علاقه ندارم!
    انتخاب بین پزشکی و دندانپزشکی درگیری ذهنی من بود ولی خب به این نتیجه رسیدم پزشکی با همه سختی هاش و بازار کار نسبتا بدش برای من شیرینه !
    مرسی که به فکر ما هستین :)

    1. نویسنده
      پست
  35. امید

    سلام دکتر جان لطفا کمک کن بخدا هرچی گشتم چیزی پیدا نکردم جواب سوالمو بده
    نمیدونم الان هم چک میکنید سایت رو یا نه ولی با امید دیدن مینویسم اینو
    من بین پزشکی و دندون واقعا موندم کدوم رو برم و انتخاب کنم
    با توجه به این که تازگی ها پزشکی واقعا درآمدی حتی به اندازه لباس هم نداره چه برسه به درآمد نجومی البته از اول به خاطر پول این رشته رو انتخاب نکردم ولی حداقل پول برای زندگی رو باید داشته باشی میخواستم شما راجب درآمدی که دارید یکم توضیح بدید و اگر ممکنه شماره یا آیدی خودتون رو برام ایمیل کنید یا اینجا بگید که بتونم باهاتون مشورت کنم

    1. نویسنده
      پست
  36. بیتا

    سلام آقای دکتر
    خوب هستین؟ سایتتون محشرهههه، هیچ جا انقدر صادقانه و دقیق نمیشد با این رشته اشنا شد❤️
    من پشت کنکوری هستم با رتبه‌ی نزدیک به داروسازی قبول نشدم…راستش دقیق نمیدونم علاقه‌م به چیه، به پزشکی علاقه مند ظده بودم ولی مستند راه قریب رو که دیدم انگار دودل شدم، از اولشم به کارای ظریف و ساختنی خیلی علاقه دارم یعنی یه جورایی ار اول سال به خودم قول دندانپزشکی دادم ، همه‌ی کاراشم واقعا دوست دارم مخصوصا ارتودنسی ولی حتی وقتی ویدئوی دندون کشیدن یا ایمپلنت و بخیه زدن میبینم حالت تهوع میگیرم و واقعا بدم میاد🤭 میشه بگید الان من باید چیکار کنم؟ چیزی هستش که بشه بعدا باهاش کنار اومد؟ و اینکه از دوستانتون کسی هستش که همچین مقاله‌هایی رو درباره ی اشنایی با داروسازی بنویسه؟ میشه معرفی کنید🙏🏻🙏🏻

  37. مریم

    سلام اقای دکتر
    دختر من دندانپزشکی قبول شده، ایا برای کارهای عملی میشه روی دندانهای من همیشه کار کنه ، اگه کیس پیدا نشد، استاد قبول میکنه مدل همه نوع از کارها پر کردن، کشیدن، عصب کشی و …. خود من باشم.🤗ممنون میشم پاسخ دهید.

  38. پویا اهنگران

    سلام اقای دکتر
    من ۳۲ سالمه و کارشناسی ارشد رشته مهندسی خوندم و در حال حاضر مشغول کارم
    مدتیه که دارم تلاش میکنم تا دندان پزشکی قبول بشم
    با مطالب مفیدتون اشنا شدم و لحن صادقانه در نوشتارتون را خیلی پسندیدم اگر امکانش هست ادرس اینستا یا ایمیلتون را بدین تا مقداری راهنمایی بگیرم ،شاید تردیدهایی که در این مسیر واینده دارم با گفتگو با شما برطرف بشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *